tel.: 22 836 39 78
sekretariat.zsp7@eduwarszawa.pl

Sprawozdanie z wycieczki do Niemiec, Francji i Szwajcarii

W dniach 8.–15.06.2024 r. odbył się wyjazd edukacyjny do Niemiec, Francji i Szwajcarii dla młodzieży naszej szkoły. Wycieczka była elementem projektu kulturowego: „Prawa i obowiązki w społeczeństwie multikulturowym”, którego celem było poznanie tradycji, kultury, historii oraz walorów turystycznych i przyrodniczych Niemiec, a szczególnie Badenii-Wirtembergii (Baden-Würtemberg), Francji i Szwajcarii. Głównym celem projektu było kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec innych narodów, przełamywanie stereotypów społecznych, historycznych i obyczajowych, dostarczanie wiedzy na temat innych państw, kształtowanie umiejętności korzystania z bogactwa innych kultur oraz czerpanie pozytywnych doświadczeń. Dzięki udziałowi w wycieczce uczniowie mieli możliwość kontaktu z językiem mówionym, co przyczyniło się do poszerzenia i utrwalenia wiedzy oraz umiejętności zarówno z języka angielskiego jak i niemieckiego, ponadto uczniowie przełamywali bariery i zahamowania językowe.
W wycieczce wzięło udział 55 uczniów z klas VII i VIII, opiekunami były panie: Beata Tadaj, Iwona Idzikowska, Jolanta Szostak i Teresa Terlecka. Pierwszego dnia zwiedzaliśmy Norymbergę oraz  Muzeum Czekolady Ritter Sport w miejscowości Waldenbuch. Następnego dnia udaliśmy się z wizytą do niemieckiego gimnazjum w Spaichingen, gdzie nasi uczniowie podzieleni na  grupy brali udział w 90-minutowych lekcjach: języka angielskiego, języka niemieckiego, biologii, matematyki, plastyki i muzyki. Następnie zwiedziliśmy słynący z zegarów z kukułką Triberg, pięknie położoną w centrum Szwarcwaldu (Schwarzwald) miejscowość, w której znajduje się najwyższy w Niemczech wodospad. Odbyliśmy również wizytę w Muzeum Szwarcwaldu, gdzie poznaliśmy tradycję, kulturę i historię tego regionu. Tego dnia zwiedziliśmy też Fryburg (Freiburg), a w nim średniowieczne stare miasto, gotycką katedrę pod wezwaniem św. Mikołaja, halę kupiecką, Bächle – drogi wodne oraz bramy do miasta – Schwaben- i Martinstor. Kolejnego dnia udaliśmy się na wycieczkę do Konstancji (Konstanz), miasta położonego bezpośrednio nad Jeziorem Bodeńskim (Bodensee), gdzie między innymi zwiedziliśmy budynek konklawe (Konzilgebäude), w którym dokonano wyboru papieża Marcina V. Widzieliśmy również molo przy Jeziorze Bodeńskim, a na nim statuę Imperii. Podziwialiśmy też średniowieczną starówkę z ratuszem miejskim oraz katedrę pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny. Następnie udaliśmy się statkiem na wyspę Mainau, gdzie na 44 hektarach ziemi znajdują się niezliczone rzeźby z krzewów i kwiatów. Dzięki ciepłemu i wilgotnemu mikroklimatowi, jaki panuje na wyspie, mogliśmy podziwiać wiele egzotycznych roślin, takich jak: bananowce, cedry, palmy i bambusy. W specjalnie wybudowanym pomieszczeniu widzieliśmy także różnorodne gatunki motyli. Kolejnego dnia w szwajcarskiej miejscowości Szafuza (Schaffhausen) podziwialiśmy największy pod względem przepływu wody wodospad Europy, położony na przełomie Renu (Rhein). W środę, 12 czerwca udaliśmy się do Zurychu (Zürich), największego miasta i głównego ośrodka gospodarczego kraju, w którym odwiedziliśmy też Muzeum Narodowe Zurychu (Landesmuseum Zürich). Kolejnego dnia pojechaliśmy do leżącego we Francji Strasburga,
w którym zachwyciła nas piękna, wpisana na listę UNESCO starówka oraz Katedra Najświętszej Marii Panny  (Cathédrale Notre Dame). Gościliśmy również w Parlamencie Europejskim, gdzie dowiedzieliśmy się wiele o jego historii, roli i zadaniach, a tym samym roli Unii Europejskiej. Ostatniego dnia wycieczki byliśmy w Stuttgarcie – stolicy Badenii–Wirtembergii. Stuttgart to również miasto, w którym skonstruowano pierwszy samochód i pierwszy motocykl odpowiednio przez Karla Benza i Gottlieba Daimlera, dlatego nie mogliśmy podczas pobytu w mieście zapomnieć o Muzeum Mercedesa-Benza. Każde piętro tego nowoczesnego budynku to hołd dla jednej z najbardziej znanych marek samochodów. Podczas zwiedzania muzeum dowiedzieliśmy się wielu ciekawych informacji o rozwoju motoryzacji w Niemczech oraz jej roli w życiu gospodarczym kraju, o historii marki Mercedes i jej ewolucji.  Podczas wizyty w muzeum widzieliśmy wiele unikatowych i kolekcjonerskich egzemplarzy samochodów tej marki.
Ponadto każdego dnia uczniowie podzieleni na grupy otrzymywali do rozwiązania karty pracy, które po powrocie do hostelu były szczegółowo omawiane.
Wyjazd był ciekawym i pełnym atrakcji doświadczeniem, które na pewno na długo zostanie w naszej pamięci.