„Dysleksja inspiruje do (nie)zwykłych działań”- tak brzmi hasło tegorocznych obchodów Tygodnia Świadomości Dysleksji. Hasło, które samo w sobie skłania nas do głębszego zastanowienia się nad darem. Darem, który daje dysleksja.
Nie rozpatrujmy dysleksji jako trudności, problemu, porażki, ale jako coś wyjątkowego, coś niesamowitego i niepowtarzalnego. Każdy dyslektyk jest inny, rozwija inne zdolności i umiejętności.
„Dar” dysleksji może zaowocować prawdziwym mistrzostwem. Mistrzostwem, które można rozwijać w wielu dziedzinach. Takie właśnie przesłanie towarzyszyło nam przez cały tydzień i mamy nadzieję, że zostanie z nami bardzo długo.
Nasza szkoła, która jest długoletnim posiadaczem certyfikatu ”Szkoły przyjaznej uczniom z dysleksją” swoimi działaniami udowadnia i pokazuje, że właśnie w takich kategoriach postrzegani są uczniowie z dysleksją w naszej szkole.
Ten rok jest inny i mogłoby się wydawać, że gorszy, bo przecież szkoły są zamknięte i w związku z tym różne działania ograniczone. Ale tak nie jest, nie w naszej szkole. Cała społeczność szkolna, nauczyciele, uczniowie jak również rodzice włączyli się w obchody Tygodnia Dysleksji.
Uczniowie klas starszych przygotowali prezentację dotyczącą sławnych dyslektyków, czyli osób, które swoje mistrzostwo rozwijali w różnych dziecinach. Dla Alberta Einsteina była to fizyka, dla Walta Disneya- sztuka, a Johna Lennona – muzyka. Prezentacje zostały przestawione uczniom młodszym klas, jak również były okazją do ciekawych rozważań o dysleksji na lekcjach wychowawczych w starszych klasach. Rodzice natomiast codzienne odkrywali zdolności wielkich dyslektyków za pośrednictwem szkolnego Facebooka. Dzięki pracy i pomysłowości naszych uczniów powstały również prezentacje, plakaty, mapy myśli:
– „Dlaczego warto czytać?”
– „Rebusowy zawrót głowy”
– „Trudne zawody”
Wszystkie materiały doskonale sprawdziły się w nauce zdalnej.
Uczniowie zainspirowani twórczością Hansa Christiana Andersena weszli w role wielkich pisarzy i stworzyli przepiękne baśnie, które zabrały nas do krain nieznanych i wyjątkowych. Po wysłuchaniu dzieł starszych kolegów, uczniowie klas młodszych na lekcji informatyki wykonali ciekawe prace graficzne.
Nie brakowało innych bardzo inspirujących pomysłów związanych z obchodami Tygodnia Świadomości Dysleksji:
– Potyczki z językiem angielskim
– Kodowanie na dywanie- zabawy rozwijające logiczne myślenie
– Zabawy sensoryczne, tworzenie tortu ortograficznego- wykorzystanie różnych faktur, mas
– Zapoznanie uczniów z twórczością Hansa Christiana Andersena
– Teleturniej ortograficzny przeprowadzony na zajęciach terapii pedagogicznej.
W ramach Europejskiego Tygodnia Dysleksji zostały przeprowadzone dwie diagnozy przetwarzania słuchowego metodą Johansena. Badania wykonała certyfikowana terapeutka metody, która jest logopedą w naszej szkole. Po przeprowadzeniu badań wyniki zostały omówione z rodzicami i wskazane zostały dalsze możliwości do podjęcia terapii słuchowej.
Jak co roku pamiętamy również o naszych rodzicach, którzy w codziennej pracy ze swoimi pociechami muszą zmierzyć się z różnymi trudnościami, których często nie rozumieją. Dodając im sił przypominamy, że nasze dzieci są niezwykłe pod wieloma względami i umiejętnościami.
Jedni ładnie piszą, czytają, inni rysują, śpiewają, rymują a może doskonale i smacznie gotują. Doceńmy nasze dzieci w tym co robią dobrze, a nie krytykujmy za to czego nie potrafią. Podajmy im dłoń i zachęćmy do wspólnego pokonywania trudności.
Wychodząc naprzeciw pojawiających się pytaniom i wątpliwościom nauczyciel terapii pedagogicznej odpowiadał na pytania zaniepokojonych rodziców oraz udzielał wskazówek jak odnaleźć odpowiednią drogę edukacyjną ucznia, a w razie konieczności mówił gdzie szukać pomocy.
Rodzice uczniów klas młodszych wzięli udział w spotkaniu on-line „Jak pomóc dziecku w nauce czytania”, podczas którego zostały zaproponowane i przedstawione cenne wskazówki oraz techniki pracy z uczniami rozpoczynającymi najpiękniejszą przygodę, czyli przygodę z czytaniem.
Szczęśliwy, spełniony człowiek może działać na wielu polach w społeczeństwie, dzieląc się swoim entuzjazmem i radością życia z innymi. Specyficzne zaburzenia w uczeniu się stawiają przed uczniami wiele wyzwań, ale nie zamykają im drogi do odkrywania, co ciekawego może na nich czekać.
Hasło tegorocznego Tygodnia Świadomości Dysleksji ma za zadanie przypominać, że każdy ma mocne strony. Niektórzy mają wybitne talenty, a inni po prostu dobrze robią różne rzeczy.
Najważniejsze zadanie dla rodzica, dla terapeuty i nauczyciela to pomóc dziecku odnaleźć to COŚ. COŚ, które będzie dla niego na całe życie motorem, motywacją, samowsparciem i da mu siłę do tego, aby szczęśliwie iść przez życie.
Bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim nauczycielom, uczniom i rodzicom, którzy włączyli się w obchody Tygodnia Świadomości Dysleksji a szczególności paniom Annie Chmiel i Katarzynie Dzwonowskiej za rozpowszechnienie akcji w mediach społecznościowych, pani Barbarze Szymańskiej, Mai Szpunar, Marlenie Karkocha, Beacie Kowalskiej, Hannie Sółkowskiej, Marzenie Santorek, panu Arturowi Godlewskiemu oraz Paulinie Adamczyk za uatrakcyjnienie obchodów różnymi działaniami.
Galeria [link]
Tekst: A. Kołakowska
Zdjęcia: K. Dzwonowska, A. Kołakowska