W roku szkolnym 2020/2021 nasza szkoła uczestniczyła w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym “Z kulturą mi do twarzy”.
Projekt powstał w oparciu o aktualną Podstawę Programową oraz kierunki polityki oświatowej na rok szkolny 2020/2021: wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
Projekt składał się z trzech modułów: W krainie muz; Piękno regionu; Kocham, lubię, szanuję; W każdym z modułów do wykonania było kilka zadań.
Dzięki realizacji projektu uczniowie mieli szansę pogłębić swoje relacje koleżeńskie. Chętnie włączali się we wszystkie aktywności proponowane przez nauczycieli. Poprzez praktyczne działania poznali piękno naszego regionu i kraju, jego tradycje i obyczaje. Pogłębili swoją wiedzę na temat idei integracji. Projekt miał bardzo pozytywny wpływ na rozwój społeczny, emocjonalny i edukacyjny uczniów.
Zadania były dobrane odpowiednio do każdej grupy wiekowej, dzięki czemu mogli w nim uczestniczyć wszyscy uczniowie. Ponadto w łatwy sposób można je realizować podczas codziennej pracy z uczniami urozmaicając im zajęcia. W sposób praktyczny i oparty na zabawie uczniowie poznali treści związane z edukacją kulturalną, która jest bardzo ważna w rozwoju społecznym dzieci.
Bardzo istotna w realizacji programu była możliwość modyfikacji zadań i dopasowanie ich do możliwości pracy. Ważne było również to, że zadania były dostosowane do obecnej sytuacji epidemiologicznej, która utrudniała realizację projektu.
Uczniowie uczyli się grać na instrumentach, słuchali koncertów, byli w filharmonii online i sami zorganizowali koncert.
Nauczyciele wcielali się artystów plastyków pokazując uczniom różne style malarskie, dzięki czemu uczniowie wykonali wiele ciekawych prac np. zainspirowani pracami Moneta wykonali “Jesienne drzewa” czy po wizycie w Muzeum Narodowym wykonali własne interpretacje obrazów T. Niesiołowskiego.
Maluchy z klas 1 podróżowali na informatyce po różnych krajach, a potem w domu z dostępnych materiałów wykonali znane budowle.
Zorganizowaliśmy Dzielnicowy Konkurs Fotograficzny “Polskie pejzaże uchwycone w kadrze” i Szkolny Konkurs na “Najpiękniejszą Palmę Wielkanocną”.
Będąc online w Teatrze Wielkim na przedstawieniu “Bajko, gdzie jesteś?” poznaliśmy tajemnice teatru, w szkole zorganizowaliśmy wystawę z kukiełek i pacynek.
Online byliśmy w Muzeum Informatyki i Komputerów, a także w szkolnej sali zebraliśmy stare eksponaty.
To już nasza tradycja – co roku organizujemy obchody Dnia Chleba, podczas których organizujemy wiele konkursów i innych atrakcji dla uczniów.
Wiele radości sprawił uczniom spacer na Forty Bema czyli obszar dawnego fortu Twierdzy Warszawa zbudowanego w latach 1886-1890, przygotowanie pocztówek z Warszawy, a także podzielenie się na Padlecie zdjęciami z odwiedzin na grobach żołnierzy.
Na podstawie bajki terapeutycznej K. Łopińskiej “Zawsze warto pomagać”, rozmawialiśmy z uczniami o wolontariacie, o tym jak można pomagać innym, jak młodsi mogą pomóc starszym.
Organizowaliśmy akcje charytatywne (np. zbiórka nakrętek, groszy), przygotowaliśmy kartki i upominki dla mieszkańców DPSu w Niegowie.
“Zaświeciliśmy na niebiesko” – a szczególnie nasz szkolny Facebook, mieliśmy kolorowe skarpetki podczas Światowego Dnia Zespołu Downa – podczas tych dni uczniowie oglądali filmy i wiele rozmawialiśmy o różnych niepełnosprawnościach.
Szczegółowy opis zrealizowanych zadań [link]
Realizacja projektu sprawiła nam radość i satysfakcję. Nauczyciele sami wybierali zadania, które chcą wykonać. Każdy nauczyciel dobierał zadanie do grupy, z którą miał zajęcia.
Galeria [link]
Tekst: koordynatorzy projektu – K. Dzwonowska, A. Chmiel
Zdjęcia: K. Dzwonowska, A. Chmiel, E. Zielińska-Siwek, A. Ukleja, H. Sółkowska, K. Brandeburg, Z. Komala, A. Oleczek, A. Masłocha