Październik jest szczególnym miesiącem dla dyslektyków. Początek roku szkolnego jest doskonałym momentem, aby mówić o symptomach ryzyka dysleksji, uświadamiać zarówno rodziców, uczniów oraz nauczycieli, że dysleksja to nie choroba i jest wiele różnych sposobów aby sobie z nią poradzić. Przecież wielu pisarzy, artystów, sportowców i biznesmanów osiągnęło wręcz spektakularne wyniki w swojej pracy, a byli dyslektykami. Szacuje się, że w najbliższych latach, gdzie roboty będą wykonywały wiele z zawodów to właśnie kreatywne mózgi dyslektyków będą niezbędne na rynku pracy.
W tym roku obchody pod hasłem „Jesteśmy różni- jesteśmy razem!!!” zainspirowały nas do wspólnych działań.
Uczniowie młodszych klas wykonywali kreatywne leniwe ósemki. Właśnie skoordynowane ruchy jakie proponuje nam gimnastyka mózgu poprawia procesy pamięci, koncentracji, twórczego myślenia, pisania, czytania, poprawnej wymowy, eliminuje nadmiar stresu oraz korzystnie wpływa na koordynację ciała.
Uczniowie po wykonaniu leniwej ósemki na kartce papieru z uwzględnieniem kierunku kreślenia oraz środka ciała wykonywali kreatywny obrazek. Wyobraźnia dziecięca nie zna granic. Prace były bardzo pomysłowe, staranne i kreatywne.
Z każdego etapu kształcenia została wybrana jedna klasa, która wykazała się największą starannością, kreatywnością oraz zaangażowaniem. Prace zostały wywieszone na korytarzu szkolnym w czasie obchodów Europejskiego Tygodnia Dysleksji i mogli podziwiać je wszyscy uczniowie, nauczyciele.
Dla uczniów klas starszych przygotowaliśmy różne aktywności. Każdy mógł znaleźć coś dla siebie:
„Portret słynnego dyslektyka”- praca wykonana dowolną techniką plastyczną.
„Centrum dowodzenia- ludzki mózg”- prezentacja multimedialna dotycząca pracy ludzkiego mózgu.
Komiks pod tytułem „Jesteśmy różni- jesteśmy razem!!!”
Prace, które do nas dotarły ozdobiły korytarz szkolny i były podstawą do rozmów oraz przemyśleń na temat dysleksji. Uczniowie na lekcji informatyki po obejrzeniu portretów słynnych dyslektyków mieli zadanie wyszukać istotne informacje o danej postaci. Na lekcji informatyki uczniowie również wykonywali kreatywne leniwe ósemki wykorzystując komputer.
Korytarz szkolny ozdobiły również inicjały wykonane przez uczniów ósmych klas, którzy w ten sposób wyrazili siebie, swoje zainteresowania, hobby czy też umiejętności.
Leniwe ósemki pojawiły się również podczas zajęć SI.
Każdy nauczyciel mógł skorzystać z przygotowanych padletów i na lekcji przybliżyć uczniom tematykę dysleksji:
KLASY 4-8 Lekcja wychowawcza https://liblink.pl/3w6vXHnBSj
KLASY 2-3 https://liblink.pl/4eKqVXOwZ6
KLASY 0-1 https://liblink.pl/2eWs6YbZdh
ŚWIETLICA https://liblink.pl/vG1RzYCmst
Oczywiście, jak co roku, zadbaliśmy również o rodziców, którzy w pigułce otrzymali najważniejsze informacje https://padlet.com/annakrajza/y4alru7c55lfghr2
Głównym wydarzeniem obchodów był konkurs ortograficzny „Czytam i wiem” dla wszystkich uczestników zajęć terapii pedagogicznej. Uczniowie z trudnościami w nauce czytania i pisania często nie mają możliwości wzięcia udziału w żadnym konkursie. Staramy się udowodnić i pokazać, że warto wierzyć we własne siły i próbować pokonywać własne słabości. Myślę, że wyniki nie są tak ważne, jak fakt, że uczniowie spróbowali i zmierzyli się z ćwiczeniami, a przy tym świetnie się bawili. Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy.
„DYSLEKSJA TO NOWA MODA I ZWYCZAJNY WYMYSŁ”- często takie opinie pojawiają się w mediach, prasie, na korytarzu szkolnym, czy też wśród rodziców. Ten jak i inne mity zostały umieszczane codziennie na naszej stronie internetowej.
Dysleksja istniała od zawsze. Każdy dorosły może przypomnieć sobie, że w jego klasie było przynajmniej jedno dziecko, które pomimo wysiłków nie mogło opanować umiejętności czytania. Kiedyś takie dzieci uważano po prostu za mało inteligentne, co często było dla nich krzywdzące.
Dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się w obchody.
Galeria [link]
Tekst i zdjęcia: A. Kołakowska