tel.: 22 836 39 78
e-mail: zsp7@edu.um.warszawa.pl

Projekt: “Uważna Szkoła”

Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice, Uczniowie, Nauczyciele,
mamy przyjemność poinformować o tym, że nasza szkoła bierze udział w pilotażowym programie “Uważna Szkoła”. Nasza szkoła, jest jedną z 30 szkół z całej Polski, która skorzystała z możliwości dołączenia do projektu a tym samym zmiany polskiej szkoły na lepsze.
Czas na Uważność jest autorskim programem Polskiego Instytutu Mindfulness. Program rozwija uważność uczniów klas VI–VIII i jest realizowany w szkole przez nauczycieli w trakcie 12 godzin wychowawczych. Jest zainspirowany kursem redukcji stresu MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) i został dostosowany do potrzeb i możliwości rozwojowych nastolatków. Tematyka programu i ćwiczenia odpowiadają współczesnym wyzwaniom, z którymi mierzą się nastolatkowie w procesie dorastania. Uczestnicy rozwijają kompetencje związane z zarządzaniem uwagą i emocjami w celu wzmocnienia funkcji poznawczych oraz lepszego radzenia sobie w relacjach społecznych. Proces redukcji stresu i rozwijania uważności trwa minimum 3 miesiące i zakłada samodzielne ćwiczenia między spotkaniami. Realizacja programu w szkole jest nowoczesnym spojrzeniem na edukację w Polsce i ma podwójny potencjał – pomaga zwiększyć umiejętność regulowania uwagi i poziom samoregulacji emocjonalnej uczniów.
Uważność to stan umysłu, osiągany poprzez skupienie uwagi na chwili obecnej, przy równoczesnym łagodnym, życzliwym przyjmowaniu i akceptowaniu emocji, myśli i wrażeń zmysłowych. Uważność można określić jako umiejętność zarządzania uwagą poprzez celowe kierowanie uwagi w trzech kierunkach: na siebie, na innych oraz na to, co dzieje się wokół. Mindfulness, uważność nie ma nic wspólnego z jakąkolwiek religią i może być praktykowany przez każdego bez względu na jego przekonania i wiarę.

Tematyka 12 warsztatów:
1. Porozmawiajmy o uważności
2. Porozmawiajmy o uważności (c.d)
3. Automatyczny czy uważny umysł?
4. Mózg trójjedyny
5. Trening dla ciała i umysłu
6. Myślę, więc jestem? Czy raczej: Jestem, więc myślę?
7. Rzeczywistość, którą odbieramy, zanim o niej pomyślimy, czyli co nieco o spostrzeżeniach
8. Myślę, czuję, medytuję
9. Gdy problem rodzi się w głowie, czyli o radzeniu sobie ze stresem
10. Gdy twoje myśli spotykają się z drugim człowiekiem, czyli słów kilka o relacjach i komunikacji
11. Twoje supermoce – życzliwość i wdzięczność
12. Gdziekolwiek jesteś, bądź!

KORZYŚCI DLA UCZNIÓW z udziału w programie:
-lepsza koncentracja i pamięć,
-wzrost poczucia własnej wartości,
-rozwój kreatywności lepsze zdrowie i odporność
-wzrost energii do działania, uprawiania sportu, aktywnego wypoczynku,
– lepsze radzenie sobie z emocjami i stresem,
– budowanie prawidłowych relacji społecznych.

Więcej informacji o projekcie dostępne są na stronie internetowej Polskiego Instytutu Mindfulness www.polski-instytut-mindfulness.pl. Projekt posiada rekomendację Centrum Pozytywnej Edukacji.

Tekst: Magdalena Pakuła, Katarzyna Garstka-Mysiorska 

TABLICA AKTUALNOŚCI
ZOBACZ WSZYSTKIE
Zamawianie posiłków
Skip to content